NEsto sam u zadnjim postovima natuknuo o nestanku VFET-ova sa trzista... a i sstrsat se toga dotakao.
Zapravo, VFET-ovi, ili bolje receno SIT, sto je sire ime za tu vrstu tranzistora, se proizvode i dalje u vrlo ogranicenim kolicinama i za posebne namjene. Ipak, jedna od njih je u audiu, no te SIT-ove necemo nikada vidjeti u slobodnoj prodaji. Radi se o SIT-ovima koje je po narudzbi dao izraditi Nelson Pass za svoju nadolazecu seriju pojacala. Ovo su vrlo napredni poluvodici, s strminama reda nekoliko ampera po voltu.
Prakticni primjerci SIT-ova su nastali, kao sto je to uobicajeno, za primjenu u vojne svrhe, konkretno uklapanje napona za odasiljacki dio radara. Problematika radara je takva da je duljina odasiljanja kriticna - cim je kraca, to radar ima manji 'slijepi radijus', tj. udaljenost ispod koje ne vidi objekte - naravno, zato jer ne moze primati odjek odaslanog impulsa dok odasilje impuls. Tome se doskace na razne nacine, no kod jednostavnijih uredjaja kljuc je u tome koliko brzo mozemo upaliti i ugasiti napajanje odasiljaca. Ovdje su se SIT-ovi pokazali neprikosnovenima medju poluvodicima, cak do te mjere da ih je jos uvijek nemouce dostici i najmodernijom tehnologijom MOSFET-a. Kada se radi o preklapanju velikih snaga velikim brzinama, SIT je i dalje, unatoc kompleksnom procesu proizvodnje i rezultirajucoj skupoci, neprikosnoven.
Medjutim, teorija rada SIT-a istovremeno ukazuje na gotovo idealne karakteristike kad se tice primjene u audio pojacalima, i tako je SIT prvi puta komercijalno zazivio upravo u audio pojacalima, pod nazivom VFET. Vecina razvoja VFET-a se odvijala ranih 70-ih godina, a prvi prakticni primjerci su se pojavili izmedju 75 i 77 godine. Njihova je primjena u ekskluzivnim proizvodima potrajala sve do ranih 80ih, no na kraju su ih istisnuli MOSFET-i i naprednije tehnologije bipolarnih tranzistora, prvenstveno radi cijene.
Pet proizvodjaca je svojedobno nudilo razne VFET-ove/SIT-ove, i zanimljivo, svi su iz japana: Yamaha, Sony, NEC, Hitachi (!) i Tokin. Ovisno o proizvodjacu, dosta se razlikovala filozofija koji je tip SIT-a idealan. Yamaha, NEC i Tokin su smatrali da su triodne karakteristike idealne, s cim vecom strminom, i za to su placali povelikim ulaznim kapacitetima. Sony je isao malo drugacijim putem, njihovi VFET-i imaju karakteristike slicnije promjenjivom otporu ali se spojeni u push-pull medjuusobno lineariziraju. Strmine su im manje ali su zato kapaciteti znacajno smanjeni u odnosu na bracu od Yamahe, NEC-a i Tokin-a. Tokin se specijalizirao za velike napone i struje, i jedno vrijeme proizvodio SIT koji se mogao zaista usporediti s kakvom ogromnom triodom, s obzirom na radni napon u stotinama volta i struju od desetak ampera.
Brojni detalji iz povijesti VFET-a ukazuju na prilicnu dozu intrige oko njihove proizvodnje i konkuriranje medju proizvodjacima.
Primjerice, do dana danasnjeg nije jasno je li Yamaha zaista proizvodila svoje VFET-ove ili ih je projektirala a onda po narudzbi dala izraditi NEC-u i Tokin-u. U svakom slucaju, povijesni prvijenac VFET pojacala dolazi od Yamahe, i ime mu je B1. Ovo osebujno izlazno pojacalo je i dan danas po mnogo cemu posve jedinstven uredjaj, i zasluzuje svoju vlastitu temu.
Prvi VFET-ovi slobodno nabavljivi na trzistu dolaze od firme NEC. U odnosu na nesto rafiniranije dijelove od ostalih proizvodjaca, mogli bi se smatrati nekakvom beta-verzijom. Optimiziranje probojnih napona i komplementarnosti je tek trebalo nauciti, no i taj prvi par, 2SJ20/2SK70 je vrlo upotrebljiv. Nedugo kasnijes e pojavila poboljsana verzija sa sufiksom A. Zanimljivo je da NEC niakda nije napravi vlastito pojacalo s tim tranzistorima. Tu cast su imali Sansui (s modelom BA-1000) i JVC (S osebujnim JA-S7 izlazom).
Najzanimljivija je ipak prica o VFET-ima koje je proizvodio Hitachi, i ciji je prestanak proizvodnej ujedno oznacio i pocetak kraja VFET-a nba trzistu. Hitachi je proizveo samo jedan par VFET-ova, i ugradio ga u tada vrhunski integrirac, HA-500F. Ovo je ujedno i najrijedje pojacalo s VFET-ima. Na trzistu se zadrzalo vrlo kratko, samo godinu dana, unatoc odlicnim karakteristikama. Koju godinu kasnije, Hitachi je izbacio prve lateralne MOSFET-a, koji su u mnogome bili znacajno inferiorniji od VFET-a, ali su bili mnogo jeftiniji. Ostatak price je, kako kazu, povijest - L-MOS se brzo probio u prozivode mnogih firmi, samo su se jos jedno vrijeme Yamaha i Sony drzali VFET-ova, dok se Tokin odavna okrenuo svojoj osnovnoj djelatnosti, proizvodnjom poluvodica za rad s velikim snagama i nravno, vojnim primjenama.
No, malo dalje na zapad, uglavnom neznano od ostatka svijeta, VFET tj. SIT se i dalje razvijao. Informacije koje su tek desetljicima kasnije dosle na vidjelo, pokazuju da su rusi iskopirali NEC 2SK70 i cinise nekoliko modela Tokin SIT-ova, i s vremenom iz njih razvili nove modele, a na kraju i posve novu vrstu SIT-a koja je na zapadu posve nepoznata. Naime, Rusi su desetlijecima muku mucili s MOSFET tehnologijom za vece snage. Odavno savladavsi mikroelektronske verzije za upotrebu u procesorima, te GaAs MOSFET-ove za UHF, ostali su na par tipova visokofrekventnih MOSFET_a snage. Sve dok nije pala zeljezna zavjesa i poceo uvoz poluvodica s zapada, u zemljama bivseg SSSR-a su se za tehniku baratanje vecim snagama koristili SIT-ovi, a nakon njih ono sto se u njihovo tehnologiji naziva P-SIT, VFET koji je ekvivalent triode s pozitivnim naponima resetke. No, bitno je reci da su postojala barem 3 tipa ruskih VFET-ova vrlo pogodnih za upotrebu u audio svrhe, no na zalost cini se da ih je danas nemoguce naci, iako ne sumnjam da ih jos ima negdje na nekom lageru - uvozni poluvodici sa zapada i dalekog istoka su posve istisnuli originalnu proizvodnju.
i tako smo dosli do danasnjih dana, i gospodina Pass-a. Jednom davno, Pass je od Sony-ja dobio hrpu samplova 2SJ18/2SK60. Osim testiranja i nekakvih ikemaba prototipova nikada nije napravio nista s njima, no godinama se u njegovim tekstovima provlace reference na VFET, kao idealni tranzistor za audio. Serijom slucajeva, cini se da ce mu se to i ostvariti, i imat ce vlastiti SIT da se igra s njime. Vise ovdje:
http://www.youtube.com/watch?v=-h04jeOR3gA