Katodni autotrafo u SE ampu

Katodni autotrafo u SE ampu

PostPostao/la harkonen » 11 svi 2011, 12:13

Kako je u međuvremenu SE pojačalo sa 2xPL504 i katodnim autotrafoom sviralo u Umagu na TF-u,
a potencijal autotrafoa se pokazao opravdano velik, sonično zanimljiv pa evo povijesti bolesti:
(15.01.2011)

Odlučih otvoriti novu temu jer ova topologija je razrađena na korištenju oba grijača nama drage 6c33, a ona druga tema gdje sam započeo priču o ovome (tema o jednoj specifičnoj radnoj točki 6c33 na drugom forumu) govori o korištenju jedne „polovice“, tj. samo jednog grijača, a čije UI anodne karakteristike zaista Izgledaju predobro a da se nebi uporabile za „klasični“ SET.

Dakle, nisam htio ništa dalje kopati po onoj ideji autotrafoa u katodi sa 6c33 dok mi nije stigao pravo namotan autotrafo na kojem mogu do mile volje testirati.

O čemu se ovdje radi? Ponukan stalnom pričom o OTL-ovima sa ovom lampom, razmišljao sam o principu na kojem radi i sstrsatov OTL, katodna sljedila u paraleli, sa teretom u obliku impozantne prigušnice. Svi znamo kako to radi i kako to dobro i beskompromisno zvuči, nema spora. No, to je monstrum od ampa, em od potrošnje, em od veličine i težine, em od cijene na kraju krajeva za jednog „standardnog“ samograditelja. To je OTL za cijeli život i to nema cijenu....

Matematika je tu neumitna, katodno sljedilo ima izlazni otpor Ru/(1+pojačanje) ,a kod ove lampe je to 80/(1+3)= 20 ohma. Previše za klasične zvučnike i jedini je izlaz povećati broj lampi u paraleli što je sstrsat i napravio...

No, tu mi je pala na pamet mogućnost da se umjesto smanjivanja izlazne impedancije sljedila, ustvari preslika otpor tereta (zvučnika) kao što to radi normalni izlazni trafo. S tom razlikom da umjesto njega , upravo zbog toga što će se koristiti 6C33 koja radi sa niskom impedancijom,relativno niskim naponom, a velikom strujom, imam mogućnosti koristiti autotrafo, čiji će dio namota koji je spojen na zvučnike imati i mali DC napon zbog niske ohmske otpornosti, te se može direktno spojiti na zvučnike, bez odvojnog kondenzatora. I to se čuje....

Prva je verzija bila ovakva:
20110115_220852_d5-prva.jpeg
20110115_220852_d5-prva.jpeg (10.38 KiB) Pogledano 11080 put/a.



Dobro za provjeriti da ovo funkcionira, no kako nisam imao autotrafo, nego razne mrežne trafo, čije sam primare i sekundare spajao u seriju i testirao mogućnosti ovakvog spoja, dobivao sam i razno razna izobličenja, snage i oscilacije pri raznim radnim točkama, ali imalo je snage i imalo je dobar punokrvni zvuk, specifično u području niskih frekvencija. Posumnjao sam odmah da ću morati dobaviti pravi autotrafo na čemu se može komotno testirati . I stigao je, tako da sam se bacio na posao. Ovu gore sam priču kao optimum disipacije, trajnosti lampe i potrebnog swinga digao na konačnih 170V/275mA, što je 47W disipacije, dovoljno da lampa ne bude preopterećena za dugotrajni rad, te da se zadrži A klasa.

Ubacio sam i još jednu zanimljivost, katodni otpornik je postala obična žarulja sa žarnom niti od 150W koja osim što ima taman potrebnu vrijednost katodnog otpora ima i pozitivni temperaturni koeficijent, što znači da što se više zagrijava ona ima i veći otpor, a kako je amp cijelo vrijeme unutar A klase i protiče konstantna struja i taj je otpor konstantan. Mana mu je to što je u hladnom stanju taj otpor mali i onaj mali početni trenutak zagrijavanja žarne niti poteče veća struja kroz lampu, što se riješava tako da ne stavite odgodu anodnog napona. Kako će se lampa zagrijavati, tako će i postepeno zagrijavati lampu i postavljati se u radnu točku. No ako, ovo ne želite, jednostavno lampu zamjenite otpornikom , samo pripazite na vrijednost. Morao bi biti minimalno 25W, ali optimum je 35-50W. Efektno je i ne djeluje na amplitudu i frekventni odziv prema onome što sam mogao izmjeriti....

I tako ja spojim ovo i stavim na skop:
20110115_221119_d5-druga.jpeg
20110115_221119_d5-druga.jpeg (12.6 KiB) Pogledano 11080 put/a.


Sve je mjereno na maksimalnoj pobudi i snazi od 9W prije klipinga namjerno da vidim moguće eventualne probleme.
Sinus klasično dobar na svim područjima, a pravi kut već na 10KHz pila. Katastrofa, a i od 20Khz počinje drastičan pad amplitude. Još veća katastrofa...

I sine mi da se kod autotrafoa, ovaj gornji namot ponaša kao induktivni filter – poput prigušnice u zvučnicima, te da mora biti do toga. Odlučih se da zamjenim mjesta namotajima, nažalost, zvučnik tako više neće biti na masi, ali kad već neće biti na masi, nije i 55V tako pretjeran potencijal, onda ću ga i potpuno dignuti do katode, a katodni otpor (žarulju) ću pribiti na masu. Zašto ga nisam ostavio ispod katodnog otpora, ali samo sa zamjenjenim mjestima? Osciloskop je pokazao na izgledu pravog kuta da je ovako puno bolje...

Konačno taj izlazni stupanj ispada ovako:
20110115_221511_d5-treca.jpeg
20110115_221511_d5-treca.jpeg (13.3 KiB) Pogledano 11080 put/a.


E sad, na ovo dodamo za podešavanje biasa onu sstrsatovu ideju sa trimerom koji podiže(smanjuje) potencijal mrežice prema potencijalu katode i tako regulira bias na izlaznoj lampi.

Kako sad još napraviti i ulazni stupanj da bude ful jednostavan a da dade 98V, po mogućnosti u jednom stupnju, da se amp može spojiti direktno na CD, te da se iskoristi ovo jedno napajanje? Nemoguća misija? Pa i nije, malo će nam faliti napajanja za puni swing, ali u nekim budućim razvijanjima (ako nekoga bude dalje interesiralo) možemo podići napajanje pa napraviti rasprezanje i prema ulaznom stupnju i prema driveru, no dobro, Što sam ovdje napravio?

D3a. U triodi. Sa prigušnicom.... sav sam pun prigušnica (sstrsat je kriv!) Kao stvorena se našla jedna na EI60, 100H,24mA,3K otpora. Milina, Spojio ovo:
20110115_221751_d5-semifinal1.jpeg
20110115_221751_d5-semifinal1.jpeg (26.19 KiB) Pogledano 11080 put/a.


I normalno, sve na skop, poslije svega da ne stavljam sinus koji je uvijek ok, evo sada pravog kuta na 2kHz (na punoj snazi)
20110115_221632_IMAG0677.jpeg
20110115_221632_IMAG0677.jpeg (9.92 KiB) Pogledano 11080 put/a.


I na 20Khz
20110115_221910_IMAG0679.jpeg
20110115_221910_IMAG0679.jpeg (14.01 KiB) Pogledano 11080 put/a.


Ima ti dolje neki ringing, kojim ću se pozabaviti kasnije, ali morao sam odmah to pospojiti na uho. Eh, da. To je to. Ima snage, basa ima kao u bajci, visoki jasni ( da,skoro zaboravih, amplitudu drži do 70kHz, onda počinje pad)

Postigao sam što sam htio, novina radi,radi dobro, radi dapače jako dobro. Ako uspoređujem sa nečim, mislim da je najbliže onom prijašnjem spoju jedne polovice 6c33 sa DC vezom i driverom sa prigušnicom i ECC88. Samo je ovo dosta glasnije i punije, što i ne čudi s obzirom na veću snagu.....

Stigao vikend, stigle su i 6J52P za drivere one ideje sa prve strane, prema svemu sudeći moguća alternativa D3a pentodi i po karakteristikama(niskošumna, Ia=42mA, 55ma/V!!) i pogotovo po cijeni, njih ću se primiti ovih dana, pa ćemo vidjeti, rusi nas često lijepo iznenade svojim loampama priznali mi to ili ne (pogotovo kad nam ponekad pošalju nekoliko neispravnih lampi u paketu,ha).....

Ono što sam danas čačkao po ovoj priči sa autotrafoom, je nešto drugo.
6C33 jest lijepa lampica, no zbog ukupne cijene lampe i podnožja i gladi njezinih grijača (45W), razmišljao sam o jeftinijoj i dostupnoj alternativi. PL504, stoput spomenuta ovdje, spojena u triodu i paralelu kako bismo dobili prihvatljivu snagu (ovdje oko 7W) i nisku impedanciju pogodnu da se iskoristi autotrafo.
Kako su opet pokazala testiranja (ja teško odustajem) ovdje CCS ne daje rezultate kakve sam očekivao,(a i da jest, ima on svoju cijenu), tako da mi je klasični bypassirani katodni otpornik ovdje pokazao najbolje rezultate.
Autotrafo je baš čudna zvjerka, samo malo veći ili manji omjer zavoja i pravi kut izgleda kao lik iz crtića Linea.....čak i kad je taj omjer nešto veći od potrebnog za dano opterećenje. Čini mi se da u oba slučaja (6c33 i sada PL504) izlazi da je potrebno optimalno optetrećenje ravno 3,5-4x manje od potrebnog klasičnog opterećenja u anodi.

Potrebna pobuda je 85Veff što i nije problematično jer će ili D3a ili gore spomenuta 6J52P to bez problema dati, pogotovo sa LC vezom....

Evo na uvid (i komentare):
20110122_192939_pl504-autotrafo.jpeg
20110122_192939_pl504-autotrafo.jpeg (17.7 KiB) Pogledano 11080 put/a.


Mjerenja na 6J52P:

Lampica koja se papirnato pokazala odličnom i kao kandidat za jednostupanjski driver ovdje navedenih katodnih ampova koji zbog svoje topologije trebaju veliku pobudu , niskošumna širokopojasna pentoda bogme poštene struje 42mA i strmine (55mA/V), sada je malo došla i na stol. Triodni graf je crtan rukom i skeniran i imao sam određenu skepsu kod takvih izvora,srećom bezrazložno, mjerenja su u skladu sa grafom.
Unutrašnji otpor je u triodi prema grafu oko ovih radnih točaka 1,6-1,7K što mi samo dodatno budi uvjerenje u ovu lampu.
Naravno, ne ograničavamo se samo na katodne ampove, svugdje gdje trebamo solidno pojačanje i solidnu struju za driver, ova je lampica odlična
u triodnom spoju uz bitnu napomenu: na datasheetu su pinovi 1 i 3 katoda, no katoda je samo pin 3! Pin 1 uopće nije interno spojen.

Evo mjerenja koja govore za sebe, ulazni signal je u oba radna slučaja
stavljen na 1Veff zbog lakše matematike, izlaz je opterećen otporom 4,7K, mjereno na 1kHz sinusa, a izlaz ne pokazuje izobličenja (eh, jošte da imam distorzimetar)

Kako su ruskinje počesto dosta širokih tolerancija, na test su stavljene 5
kom raznih godišta, ali pokazalo se da su uglavnom u oko 5% tolerancije.

LC
Napajanje 200V, prigušnica 150H -3Kohm, katodni 55 ohm sa bypassom
Napon na anodi Napon na katodi Pojačanje
137 1,15 78,5
144 1,05 74,5
134 1,22 79,8
135 1,15 77,8
128 1,30 70,0

RC
Napajanje 350V, anodni otpor 6,8K/10W, katodni 35ohm sa bypassom
Napon na anodi Napon na katodi Pojačanje
144 1,03 65,0
141 1,06 60,4
153 0,98 59,8
141 1,06 60,6
129 1,10 55,5

Ova lampica dakle može bez frke tjerati dosta zahtjevnih trioda, usudio bih se reći sve do GM70,211,845. Pa čak i s njima uz toliko nizak otpor i solidne strujne kapacitete, ne bi trebalo biti problema.
Naravno da sam naručio za zalihu, trenutno joj je cijena ispod cijene poštarine do nas, ali vjerovatno neće dugo....
20110124_105335_20110123_145925.jpeg


Evo, projekt je cijeli više manje tu, do današnjeg dana je promjenjen koncept i shema samo utoliko da je na katodi iz sigurnosnih razloga
autotrafo odmah na masi, odnosno njegov sekundarni dio, a iznad prema katodama idu katodni otpor i bypass, svaki za svoju katodu.... i to je to.
I'm too old for this s...
Avatar
harkonen
 
Postovi: 2195
Pridružen/a: 04 svi 2011, 14:27
Lokacija: Bjelovar

Re: Katodni autotrafo u SE ampu

PostPostao/la harkonen » 14 lip 2011, 14:30

Zanimljivo kako se neuobičajene topologije slabo "vataju" u narod.
A bar ih je jednostavno probati, uzmete npr.bilo koji 220V - 12/24V trafo, spojite u seriju primar i sekundar
(provjerite da su oba u istom smjeru - induktivitet se povećava umjesto da se smanjuje) i stavite ga u katodu,
podesite dodatno ohmski otpor da odgovara prednaponu, driver sa malo većim pojačanjem i za test je spreman.
Rezultati će i na takvom autotrafou biti bolji od očekivanja.....a ako ne budu - plaćam pivu na slijedećem TF-u!
I'm too old for this s...
Avatar
harkonen
 
Postovi: 2195
Pridružen/a: 04 svi 2011, 14:27
Lokacija: Bjelovar

Re: Katodni autotrafo u SE ampu

PostPostao/la ilimzn » 18 lip 2011, 15:35

harkonen je napisao/la:uzmete npr.bilo koji... trafo...
Rezultati će i na takvom autotrafou biti bolji od očekivanja.....a ako ne budu - plaćam pivu na slijedećem TF-u!


Bojim se da ces se naplacat jako puno piva u tom slucaju :) jer... DC struja u namotajima trafoa?
S obzirom da je (optimisticki) 0.01% trafoa na kugli zemaljskoj napravljeno s zracnim rasporom, nece tu bas ici 'bilo koji trafo', vec trafo napravljen za SE pojacalo s odgovarajucim omjerom i induktivitetom te za odgovarajuci DC struju. Bilo kakav s odgovarajucim omjerom i snagom bi radio samo za parafeed, ili u push-pull slucaju, circlotron.
ilimzn
Iron Man
 
Postovi: 979
Pridružen/a: 05 svi 2011, 13:39

Re: Katodni autotrafo u SE ampu

PostPostao/la harkonen » 18 lip 2011, 19:42

Stoga ovo i jest samo nagovor na eksperiment, a ne kao trajno rješenje jer sumnjam da je neko lud kao ja pa
da mota autotrafo samo tako probe radi, ali ako vidi da u tome ima potencijala i za pravi autotrafo po svim
pravilima će već nać' prostora i para. Uostalom, negdje sam gore mislim i napisao da je prvi testni bio upravo takav
kakav je ovdje savjetovan. Što se pive tiče, zaista nema frke ako će svima trebati platiti što ne vjerujem. Uopće.
A i bez obzira na DHT video, još nisam ni potrošio sve meni obećane pive !! :-)

Dakle, bio je naglasak na " ...i na takvom autotrafou..." ;)
I'm too old for this s...
Avatar
harkonen
 
Postovi: 2195
Pridružen/a: 04 svi 2011, 14:27
Lokacija: Bjelovar

Re: Katodni autotrafo u SE ampu

PostPostao/la Edison » 18 lip 2011, 20:44

ilimzn je napisao/la:
harkonen je napisao/la:uzmete npr.bilo koji... trafo...
Rezultati će i na takvom autotrafou biti bolji od očekivanja.....a ako ne budu - plaćam pivu na slijedećem TF-u!


Bojim se da ces se naplacat jako puno piva u tom slucaju :) jer... DC struja u namotajima trafoa?


Ma nece se naplacat, a pogotovo ne puno. Nece ih puno probati... ;)

Ja bih dosta toga isprobao kad bih imao vise vremena, nesto vise novca, prostora i neku manju radionicu. Ovako radim na kuhinjskom stolu, a limariju na terasi... i sto napravim nemam vise gdje odlagati... A ne mogu vise nabaviti ni lim kao sto sam prije mogao. Sve u svemu, imam dvije eksperimentalne sasije u kojima je uvijek "nesto", i prisiljen sam ici na "sigurne" projekte. A nije da ne volim eksperimentirati, nego prilike nisu za puno eksperimenata.

Manje vise, sve sto sam trebao sam si napravio. Jos me ceka jedno relativno snaznije cijevno pojacalo, pre pre za MC zvucnicu i par cijevnih pretpojacala. Pretpojacala, pa i cijevnih, sam napravio nekoliko, ali jos uvijek ih zvucno "tuce" jedno tvornicko cijevno pretpojacalo. Kad napravim to sto mi je namjera, mozda cu malo "unaprijedjivati" postojece uredjaje, ali to bi bilo to. Mada, kazu, da u ovom hobiju nema penzije, radis do kraja... :lol:

A inace, ako harkonen i bude trebao platiti koje pivo, nece mu biti tesko. Vec je to pokazao. :thumbup:
Čovječe pazi da ne ideš malen ispod zvijezda!
Avatar
Edison
 
Postovi: 1180
Pridružen/a: 04 svi 2011, 21:32
Lokacija: Rijeka

Re: Katodni autotrafo u SE ampu

PostPostao/la sstrsat » 20 lip 2011, 12:55

ilimzn je napisao/la:
harkonen je napisao/la:uzmete npr.bilo koji... trafo...
Rezultati će i na takvom autotrafou biti bolji od očekivanja.....a ako ne budu - plaćam pivu na slijedećem TF-u!


Bojim se da ces se naplacat jako puno piva u tom slucaju :) jer...



Evo dobre prigode da se ka i za svaki dobar film snimi i nastavak. A DHT film je bil vise nego dobar sa i. Da su ga ameri vidili, pokupil bi sve oskare :lol: :lol:
Krepat ma ne molat
Avatar
sstrsat
 
Postovi: 1745
Pridružen/a: 04 svi 2011, 18:21
Lokacija: Rijeka

Re: Katodni autotrafo u SE ampu

PostPostao/la harkonen » 20 lip 2011, 14:57

Ali slijedeći put ja ga snimam! :-)
Vama je samo do šege..... ali niti jedan niti drugi ne može poreći da
vrijedi probati, makar za početak s onim što imamo pri ruci. A ako
nekim slučajem imamo autotrafo sa rasporom u nekom zabačenom kutku
radione, dapače. Do tada, klimamo s čim imamo 8-)
I'm too old for this s...
Avatar
harkonen
 
Postovi: 2195
Pridružen/a: 04 svi 2011, 14:27
Lokacija: Bjelovar

Re: Katodni autotrafo u SE ampu

PostPostao/la sstrsat » 20 lip 2011, 21:17

harkonen je napisao/la:Ali slijedeći put ja ga snimam! :-)


E sad, Lest se pokazal ka izvrstan snimatelj a znas kako se u sportu kaze da ekipu koja pobjedjuje ne triba minjat.

A ca se tice probanja, ni ja ni ilimzn siguro nismo protiv toga ali je fizika ipak neumoljiva. Istina je da se ovdi sa autotrafom moze zbog protoka DC struje i kroz "sekundar" dobit jedno (manje) ponistavanje DC predmagnetizacije (zavisno od smjera namatanja "sekundara" i njegovog fizickog polozaja prema jezgri. I naoko paradoksalno, takav autotrafo moze pokazat cak i odlican odziv na visim frekvencijama (predmagnetizacija ipak smanjuje induktivitet). A kako se ovdi osim toga radi o prilicno niskoomskom krugu, nije cak ni nemoguce da ce dobar dio audio opsega bit prilicno korektno prenesen (barem po frekvenciji, da sad ne gledamo faze).
Ali je to ipak prilicno daleko od optimuma (jedino ako nisi koristil kakvo tajno oruzje u vidu pile za zeljezo pa malo zapilal jezgru :lol: :lol: ).

Ideja sa autotrafom u katodi je nesumnivo dobra ali bas zato san misljenja da je steta osakacivat njezin puni potencijal. Autotrafo bi svakako tribalo optimizirat
Krepat ma ne molat
Avatar
sstrsat
 
Postovi: 1745
Pridružen/a: 04 svi 2011, 18:21
Lokacija: Rijeka

Re: Katodni autotrafo u SE ampu

PostPostao/la harkonen » 20 lip 2011, 21:22

To svakako. Ali isprva nije bila pila za željezo (skoro), nego sam vrlo brzo po prvim rezultatima (potencijalu)
dao napraviti pravi autotrafo,
dakle em sendvičirani ,em zapiljeni :-)
I'm too old for this s...
Avatar
harkonen
 
Postovi: 2195
Pridružen/a: 04 svi 2011, 14:27
Lokacija: Bjelovar

Re: Katodni autotrafo u SE ampu

PostPostao/la LesFaul » 21 lip 2011, 07:30

harkonen je napisao/la:dakle em sendvičirani ,em zapiljeni :-)


Mislis zapaljeni? ;)
Hebeš ampa ak' je bez lampa!
Avatar
LesFaul
 
Postovi: 567
Pridružen/a: 06 svi 2011, 09:41
Lokacija: Sydväst

Sljedeća

Natrag na Cijevna tehnika

Na mreži

Trenutno korisnika/ca: / i 3 gostiju.