Rade je napisao/la:off za bas sekciju i te esl-e bi bar po meni najbolje bilo uzeti D klasu od par stotina vati i malo para + onaj mini DSP ........onda napraviš sempl od jedno 50 x , recimo udarac u bubanj ili neki drugi instrument koji ima osnovnu frekfenciju tu oko reza ......i onda pustiš sempl da bubanj 50 puta i samo on udara a ti lagano pomeraš parametre sa DSP ......kada dobiješ da ti je povezan gornji esl sa bas sekcijom onda si tu negde vrlo blizu ......toliko blizu da se korekcija radi pomoću mikrofona i merne opreme ne bi bili daleko od toga .
to je procedura preporučena od AR da je može uraditi i rej čarls ...ne vidi ali čuje
Tek sam sada kada je Mate komentirao ovaj post vidio ovu preporuku... a ne znam nisam pametan, probao sam dosta toga u kombinaciji sa zbilja iznimno brzim esl panelima. Ovi paneli koje sada testiram su druga generacija, membrana je debljine oko 5u, mylar. Nije neka mudrost dodati elektrostatiku nekakvu klasičnu elektrodinamičku bass sekciju, to se napravi u 10 minuta, no veliki je problem sašiti te dvije potpuno različite topologije. Ja sam probao gotovo sve izuzev transmisije, a upravo je transmisija ono što preporuča Sanders... ali eto nisam jer o TL-u nemam pojma pa postoji nekakav skriveni strah od ulaska u taj projekt. Oni koji nešto o TLu znaju (mislim na iskustvo stečeno izradom) više nisu na forumima, šteta... Probao sam znači kompresiju, bassreflex, open baffle, sub 4-tog reda kef, te na kraju sub 8. reda bosse. Većina koja je bila kod mene čula je upravo ovu kombinaciju sa 8. redom sa 2 bose suba. Koliko god da je nesretna kombinacija i dalje je najmanje loša od sveg drugog što sam probao i to me malo brine jer svoje prve "konačne" esl ne vidim u kombinaciji sa bosse subom. Bilo je tu gimnastike dok nisam odredio pravu attenuaciju u odnosu na esl module, no sve drugo je ostavljeno akustici, tj. dsp-a praktično na subovima nema.
Znači tek sam prije par dana našao pravu "dozu" suba u odnosu na trenutne esl panele, ali to je samo dio priče. Ajmo prvo gdje je problem kod svih drugih bass topologija izuzev subova 8.reda i TL-a (ovaj drugi nisam probao). Ako odrežeš DSP-om 48dB strminom bass od esl-a, ne možeš se oteti dojmu da postoji rupa u tom djelu, ESL-i zvuče tanko, bez obzira što mjerenja frekventnog odziva govore da esl sasvim dovoljno glasno radi na 200Hz i da rupe nema. Ako se prebaciš na 24 dB, što je i dalje jako strmo, javljaju se preklapanja onoga što bi trebao odraditi sub i onoga što bi trebao odarditi esl i karton menbrane suba se počinje čuti kao neugodan bass midle, zapravo evo te na koloracijama kojih se želiš riješiti u ESL priči i onda kreće beskonačna igra sa grafičkim i dinamičkim EQ u području reza, a igra u pravilu završi gašenjem uređaja i odlaskom na pivu za živce. Problem ostaje ako želiš podići rez na 450Hz, membrana elektrodinamičkog drivera se čuje i osjeti se da je strano tijelo u zvučnoj slici. Bar ja je čujem...
Tu je naravno hrpa kombinacija koje nudi DSP koji imam, ali što ih više koristim udaljavam se od dobrog spoja.. igre bez granica. Jedino kod 8. reda nema te izražene čujne koloracije kartonske mebrane, bez obzira što su ugrađene baš te kartonske membrane čudne nekvalitete.... čudno šta ne?
Kod mene je trnutna situacija:
ESL: rez na 205Hz, strmina 48dB, nema attenuacije, nema ispravljanja tj. peglanja frekventnog odziva na EQ-ima, faza je u normali, delay je 2,5ms, esli idu preko 24000 Hz desno, dalje ne mogu mjeriti jer mic tu prestaje hvatati
Sub: 1xBose AC5 serija III, full range, samo attenuacija -8dB u odnosu na ESL, faza normalna, nema intervencija na EQ, delay na skretnici naravno isključen jer se subove u pravilu čeka
(Ovo sa fazama treba odrediti decibelmetrom u području reza, tj, u području preklapanja.... ostaviš onako kada decibelmetar mjeri najviše decibela.. jednostavno šta ne. U kombinaciji sa decibelmetrom i Behrigerom to možeš vrlo precizno "ufazirati")
I tako do daljnjeg ja sam osuđen na vulgaris bose sub... Sanders me gura da odradim TL, ja se ne usuđujem to sam dizajnirati, ne znam ni koji bi driver upotrijebio.., no prije ili kasnije ću morati. Još kada bi mi poslao nacrte eh eh...
Mate pita što je važno u spoju elektrodinamičkog drivera i esla... probati ću poredati po važnosti
- rez (meni je 250 Hz nekakav plafon, znači područje od 200 do 250 Hz ima smisla)
- strmina reza na subu i manje bitno strmina reza na ESL-u prema subu
(no hebiga moraš esl membranu osloboditi onoga što ne može odsvirati, zbilja nema smilsa gurati 60 Hz na esl )
- iznimna usklađenost faza
- točan delay na esl-a u odnosu na sub (što zbog sporosti bass drivera u odnsou na ESK, što zbog pozicije suba u prostoru... u gotovo stopostotnom pravilu idealna pozicija suba nije baš na mjestu gdje stoje sami ESL-i...
Za sada tako razmišljam... nadam se da će Nino uskoro krenuti sa svojim projektom hibridnih esl-a, tu ćemo ići malo drugačijim putem do istog cilja... no nikako on da počne
I za kraje ovog posta... nakon nekog vremena eksperimentiranja bi mogao reći da bi recimo pravi put bio...
- Sub do 100Hz - 150Hz
- manji vrlo brzi elektrodinamički driver za područje od 100 Hz do 250Hz ispod esl panela,
- i onda sve ostalo na ESL...
.... al bato vidi nereda, ko će sve to ufazirati, izdilejati, izatenuirati i konačnio sašiti a?
Pa Nino...