Posmatrajući idealni odziv klasičnog bas refleksa mogu se videti tri odvojena odziva .....jedan je direkni odziv zvučnika sa dipom ili rupom na rezonantnoj koja je posledica poništavanja oko rezonantne frekfencije , i koji ima formu sličnu odzivu kompresione kutije . Zatim imamo odziv basreflex otvora koji ima oblik zvona , praktično pass-band i na kraju zbir oba odziva koji je u stvari odziv basrefelx kutije . na prvi se utiče sa zapreminom i time određuje kako će da ide prema dole , drugi zavisi od kutije i veličine otvora koji može umesto obične rupe da bude i pasivna membrana , a treći zavisi od oba prethodna ..... tako da se igrom sa izborom zvučnika i veličinom kutije uz igranje sa otvorom može dobiti niz različitih odziva . Ono što se smatra za klasiku je pad prema dole od 24 db i kao takav je manje muzikalan od klasične kompresione kutije koja ima pad od 12 db prema dole . Ali kao što sam naveo , igrom sa paramertima i sa samom kutijom se mogu dobiti različiti odzivi koji mogu biti i vrlo slični odzivu kompresione kutije .....jedna basrefelex kutija koja ima sličan odziv kao i kompresiona rade vrlo slično , tako da je već dugi niz godina teško naći basreflex kutiju koja ima oštar pad od 24 db prema dole .....uglavnom se radi o vrlo blagim padovima .
Korišćenje pasivne mebrane ima svojih prednosti i svojih mana u odnosu na klasičan otvor ili rupu na kutiji .....kao pozitivna karakteristika se smatra filtriranje neželjenih frekfencija koje mogu da izađu kroz klasičan otvor i sve ostalo je poprilično negativno .....ali ako ta pasivna membrana dobije svoj magnet i postane običan zvučnik , situacija se menja iz korena .
Sad se opet vraćamo na ona tri klasična odziva , jedan DSP , dva pojačala i dva zvučnika .....od kojih jedan radi kao direkatan zvučnik , koji pošto je kutija kompresiona i nema onaj klasičan dip usled poništavanja u blizini rezonantne , onda mu se uz pomoć DSP-a on napravi veštački ......ovde sad ne treba posebno naglašavati da se takvom zvučniku koji je pod DSP-om može 'nategnuti ' bilo kakav odziv jer više zapremina ne igra ulogu .....u principu sa DSP se može ići prema dole sve dok se ili zvučnik ne raspadne ili crkne pojačalo , ali nema potrebe .
Drugi odziv ili odziv basrefelx otvora ili pasivne membrane sada preuzima drugi zvučnik sa drugim pojačalom i svojom polovinom DSP-a . E sada više ne postoji problem male ili velike rupe , kratka ili duga cev , sada se sa DSP-om može namestiti odziv kao po teoriji ili onakav da nema problema sa prostorijom , ili upravo onakav kakav se nama najviše sviđa . Po teoriji taj odziv koji ima oblik zvona u jednoj polovini je u fazi i sabira se sa direknim odzivom , dok je druga polovina u kontrafazi i zbog toga se i ima onaj pad prema dole ......dakle ovde se može vrlo jednostavno po osi frekfencija pomerati taj odziv i dobiti neograničeno veliki broj kombinacija zvuka . Granica je snaga pojačala i snaga zvučnika ....ako se koriste moderni PRO zvučnici i snažna D-class pojačala onda je jasno da je samo nebo granica .
U ovom momentu postoje dva sistema od kojih jedan ima cenu od 70000 evra a drugi se predviđa oko 50000 ...ovaj drugi ima dimenziju 35x35x60 cm , dva zvučnika od 30 cm i jedan koaksijalac od 20 cm ....dinamika od 120 db i nekih 40 hz .
Ovu temu sam otvorio jer mislim da je budućnost reprodukcije niskih frekfencija u ovom sistemu , aktivnom basrefexu ......jedan DSP se može naći za manje od 100 evra .....i cena D klass pojačala više nije bauk , a dobar PRO bas košta makar upola kao neki navodno dobar bas zvučnik . Da sad ne licitiram sa cenama , ali za relativno malo para se može dobiti sasvim pristojan sistem koji rešava niz problema na niskim frekfencijama , uz to rešava i jedan od najvećih problema tog opsega , ogromne kutije koje su potrebne za korektno bas područje ......još samo da izbunarim informaciju šta su radili unutar kutija jer oba zvučnika dele istu zapreminu 'uz neke trikove ' ........da nije zlato sve što sija potvrđuje informacija da je korišćen aluminijum za konstrukciju , jer kako kažu klasična bi se raspala posle pet minuta .
Nisam stavljao nikakve sličice jer sam želeo da kao ideju predstavim ovo rešenje ......naravno ovo nije za one koji misle da DSP uopšte ne postoji i da operacionalna pojačala nisu korišćena kod muzike koji oni slušaju