tubeman je napisao/la:@Ilimzn
Mislim da si ga sada malo pretjerao
Samo navodim mogucnosti... mosda i jesu pretjerane ali isto tako nije zgorega jos jednom procitati radi konteksta u kojem su dane.
Ako ćemo u vintage uređaje ubrojiti ono što se više ne servisira, onda mirne duše možemo krenuti s prošlom godinom, jer se danas gotovo ništa više ne servisira, a sve intencijom proizvođača da se ne zahebavaju s time.
Kao sto sam rekao, kontekst. Za pocetak, treba uopce naci servisera koji ima pojma sto radi, a ne 'mijenjaca dijelova' bez razumijevanja. Ono sto sam napisao se odnosi na uredjaje premium a ne konzumer klase, i tipicno se radi o supportu koji traje 15 godina. Nakon toga tvrtka nije obavezna cak ni cuvati dokumentaciju (iako to u pravilu rade). Primjerice, dijelovi za Sony ES uredjaje su raspolozivi 15 godina i to je politika firme. Primjerice, iako Yamaha ne proizvodi VFET-ove vec 30 godina, postoji dokumentacija i receptura i NE nije na prodaju, provjereno. U isto virjeme, nema vise dokumentacije ni dijelova za pola njihovih surround receivera od prije 5 godina. izmedju ostalog, to je razlog zasto je Yamaha B2 vintage, a surround receiver star 10 godina nije, tj. ne radi se samo o godinama. Poanta: nije moguce uvijek suditi samo po starosti, iako ona igra ulogu.
Drugo, nigdje nisam vidio u prijedlozima da se mora raditi o HI-FI normama.
To baš i nije dobro jer se time ograničavamo na to da samo relativno uzak segment uređaja nazovemo "Vintage", i cijela stvar počine ličiti na priču s "argumentima snage".
Tako i niz komercijalnih uređaja s radio stanica od prije tridesetak godina ne bi mogao proći jer nisu baš zadovoljavali norme po ovim standardima.
Netko je spominjao standarde?
Mislim da sam spomenuo FM standard, cak ni stereo, dakle prijenos frekvencija 50Hz do 15kHz. Taj je standard zadovoljen od sire komercijalizacije FM-a, ranih 50-ih.
Poanta: tesko je spojiti muzejsku i svakodnevnu vrijednost vintage-a. Svakako da u onu prvu spadaju uredjai koji su po necem bili prvi, posebni, neobicni, koji su omogucili postojanje nekog medija ili postavili standard. S druge strane, ovdje smo zvi na forumu koji se zove diyAUDIO a pri tome podrazumijevamo visoku vjernost reprodukcije, idealno 'kao da si tamo'. Svakako da je zanimljivo vidjeti Edison phonograph na vostane cilindre ali u okviru onog sto podrazumijevamo pod 'audio' danas, to ce tesko proci. Radi toga na ovom forumu i pricamo o restauraciji takvih uredjaja ali ne o njihovoj samogradnji.
FM nisam odabrao slucajno, nego zato sto je to prvi masovni HiFi medij koji imamo poprilicno nepromjenjen i danas. Neki bi rekli da je to i najlosiji izvor (i imali bi u neku ruku pravo jer vecina radio stanica danas ne mari puno za kvalitetu s obzirom da racinaju da ih se slusa u autu i sl.), ali je samim time idealan kao minimalni zahtjev.
Da se razumijemo: ne kazem da uredjaji koji ne zadovoljavaju nemaju sto traziti na nekom Vintage festu - dapace, i sam sam rekao da postoji niz 'onih prvih uredjaja' koje itekako vrijedi vidjeti, i cuti, bas da se shvati od kuda se pocelo - ali tesko da o njima mozemo pricati (s nekim izuzecima, naravno) u okviru danasnjih audio sustava, tako da oni ne bi trebali biti prezentirani na taj nacin, nego spadaju vise u onaj muzejski kraj price, za razliku od prakticnog.
Pojam HI-FI je krenuo još dvadesetih godina prošlog stoljeća, a promovirao ga je Hartley (nisam 100% siguran - na GO sam pa ne mogu provjeriti među knjigama).
Specifikacije nisu bile puno gore od današnjih, mada ispočetka tek mono).
Isto kao i stereofonija, kvadrofonija.
Gotovo svi danas postojeći principi imaju uporišta stara bar 70 godina.
Jasno da su ideje i standardi evoluirali razvojem tehnologije i neka rješenja su postala moguća tek mnogo kasnije.
Pa i CD i ini vrteći sistemi vuku analogiju iz principa izmišljenih jako davno, ali s trenutno postojećom tehnologijom.
vidi gore, sve sam to napisao u svom postu.
Hartley je u jednoj svojoj knjizi 1927 sam napisao da je on uporabio izraz high fidelity, i to, citiram, zato jer su tadasnji sustavi za reprodukciju zvucali ocajno, a on je smatrao da je krajnje vriojeme da se nesto poduzme oko toga. No, kao sto sam rekao, ti standardi nisu zazivjeli medju sirom populacijom do ranih 50-ih. Doduse, bili su koristeni u uzim krugovima, npr. u kinematografiji. U drugom svjetskom ratu vermacht je koristio itekako HiFi opremu za snimanje radio prijenosa koje su presretali kako bi se naknadnim preslusavanjem omogucila korektna transkripcija pa cak i identifikacija sudionika, svakako da slusanje s medija kvalitete lose telefonske linije ne bi bilo dovoljno dobro za to. naravno da bi itekako bilo zanimljivo vidjeti tu opremu, ali ona definitivno nije bila dio tadasnjeg audio sustava! No, cak nisam ni to diskvalificirao. Npr. WE je tridesetih proslog stoljeca proizvodio opremu za kino koja je i danas na visokoj cijeni i nalazi se u nekim audio sustavima kojiz adovoljavaju i puno vise od te minimalne norme koju sam ja spomenuo na razini ideje. Nisu bili dio nicijeg kucnosg sustava, ali jesu bili HiFi i mogu biti dio danasnjeg sustava, kao sto i jesu kod nekih sretnika. Naravno da je i njima mjesto na ovakvoj manifestaciji.
Poanta: opet, razlikujmo paradigmu ocuvanja znanja i vrijednosti u muzejskom smislu, od one dnevno-prakticne, u svjetlu DANASNJEG shvacanja audio reprodukcije visoke vrijednosti. Jasno je da i jdna i druga strana imaju svoje mjesto na vintage festu ali im je prezentacija i ideja sasvim razlicita, stoga nije bez veze da festival ima dva segmenta, koji se mogu i preplitati.
Isto tako mi je jasno da će većini biti zanimljiviji neki monstruozni Sansui od prije 20 godina nego npr. radio u kojem je prvi puta bila upotrijebljena AD1 ili 2A3 cijev.
Izmišljena baš za njega. PRVI PUT.
Mislim da bi se prevario
I vecina vintage-a u HiFi-ju je bila nepoznata prije nego je postala Vintage - iako je jos prije toga bila u svoje vrijeme poznata i popularna. I sam sam bio svjedokom toga po pitanju mnogih uredjaja samo u zadnjih 10 godina, npr. VFET pojacala, Kenwood Supreme serija - o jos starijim uredjajima tipa legendarnim Scott FM prijemnicima, da ne pricam.