Milivoj je napisao/la:Čitam prve reakcije na tekstove kojima Harkonen iznosi svojstva našeg uha kao slušnog instrumenta. Da, uho je toliko nepouzdan "ispitni instrument" da slušni test zaista nije prikladna metoda za uspoređivanje kvalitete audio-sustava, bez mjerenja instrumentima. No, tu nema mjesta zbrinutosti, jer mjerenja u audio-tehnici NEMAJU isključivi zadatak da ocijene kvalitetu audio-sustava, njihova osnovna svrha je referentan način za međusobno USPOREĐIVANJE audio-sustava. Tako na primjer, zvučnička mjerenja provode se u takozvanoj "gluhoj komori" iako se zna da su akustička svojstva sobe za kućno slušanje sasvim drugačija. Čemu onda "gluha komora"? Samo zato, da bi se mjerenja zvučnika na. pr. u Japanu, mogli uspoređivati s mjerenjima u Americi.
Mjerenja su naravno neophodna i nima nikakve dileme o tome da se kvalitetni audio sustav (ili njegove komponente) jednostavno ne mogu realizirat bez mjerenja ali se ne bin nikako slozil da je osnovna svrha mjerenja medjusobno usporedjivanje audio sustava. Takav pristup krije u sebi veliku opasnost od krive interpretacije rezultata jer ca je ustvari usporedba ako nije barem u neku ruku ocjenjivanje da ki je nesto bolje ili losije od necega drugoga.
Recimo to ovako, pojacalo "A" ide do 50kHz-a, ima ukupni THD od 0,5% i dinamicki raspon od 80dB a pojacalo "B" ide do 100kHz-a, ima ukupni THD od 0,02% i raspon dinamike od 90dB pa bi obicna usporedba odma rekla da je pojacalo "B" mnogo bilje od pojacala "A". Ali, svi znamo da bi takav zakljucak mogal bit i jako jako pogresan. Ca zbog subjektivne strane (uha) a ca zbog objektivne strane. Sami rezultati mjerenja nista ne govore o tome kako je kod kojeg pojacala postignut propusni opseg, da li "prirodnim" putem (promisljenom konstrukcijom i topologijom) ili dodavanjem jake npv, ne govore nista da li je iznos THD-a postignut ovakvom ili onakvom npv, distortion canceling tehnikom, ponistavanjem parnih harmonika u PP stupnju ili..., ne kazu nista da li je dinamicki raspon odredjen sumom komponenti ili rippleom ispravljaca, ne kazu nista o samom ispravljacu i njegovom ponasanju u interakciji sa pojacalom itd itd.
I za "usporedjivanja" zvucnika se moze nac bezbroj primjera analognih ovima iznesenima za pojacala.
Ca to ustvari znaci, da li su mjerenja zapravo beskorisna i sa njihovim rezultatima ne mozemo nista? Ni u kojem slucaju, mjerenja su neophodna (pogotovo prilikom razvoja uredjaja) ali njihovi rezultati tribaju sluzit tome da uredjaj inzenjerski, zanatski, konstrukciono.... (kako god to ocemo nazvat) bude cim bolji a ne da donosimo ovakve ili onakve zaklucke usporedbama sa drugim uredjajem.
Drugi, jos veci, problem je u tome ca ni do dan danas jos nije definirana korelacija izmedju mjerenja na gotovom uredjaju i procjene o njegovim zvucnim dometima na bazi izmjerenih rezultata. Taj manje vise "standardni" set mjerenja (frekventna karakteristika, izoblicenja, dinamika, prigusenje...) mozemo mirne duse nazvat "statickim" mjerenjima koja daju samo osnovna polazista i jasno je da on ne moze sam po sebi predvidit ponasanje uredjaja u uvjetima random signala kakav je glazbeni signal.
Naravno, slozeniji set mjerenja bi ipak dal vecu mogucnost odredjenih predvidjanja zvucnih dometa uredjaja ali to se iz podosta razloga (podosta i komercijalnih) jednostavno ne prakticira na audio uredjajima. Npr mjerenje intermodulacije (sa najmanje 3 frekvencije a ne kako je uobicajeno sa dvi), mjerenje spektra harmonika, impulsni odziv na frekvencijama daleko izvan audio opsega, mjerenje ponasanja ispravljaca pri vrlo razlicitim pobudama pojacala, mjerenje kasnjenja prostiranja signala kroz pojacalo (i njegova frekventna ovisnost), mjerenje faznih odnosa zavisno o frekvenciji, mjerenje sa kompleksnim, reaktivnim, opterecenjima koja simuliraju zvucnik, usporedbi svih tih rezultata na istom pojacalu sa ukljucenom i iskljucenom npv, mjerenje refleksija na prijenosnim vodovima itd, itd
Pravo je pitanje zac se rezultati takvih mjerenja (ako ih itko od proizvodjaca uopce provodi) ne objavljuju a odgovor neka si svatko sam donese.
Nazalost, u diy uvjetima je provodjenje takvih kompleksih mjerenja uglavnom nemoguce, tr ko bi skupil sav instrumentarij koji je za to potriban. A ne bi ni bilo logicno da netko ide potrosit hrpu soldi za instrumentarij koji ipak ne bi sa 100 % sigurnosti mogal odgovorit na pitanje oce li pojacalo "A" zvucat bolje od pojacala "B" ili ce bit obratno. ma ca god termin "bolje" znacil....
Ali u praksi se neke stvari mogu pojednostavnit i na osnovu nekih ispitivanja i mjerenja ipak donit odredjene procjene o uredjajima. Meni je recimo jako draga jedna skroz nesluzbena i neuobicajena metoda ispitivanja pojacala kojom ispitujem sve ca slozim. To je dovodjenje video signala na pojacala a kako taj signal stvarno sadrzi svasta, od sporih promina osvitljenja slike, 50Hz ponavljanja vertikalnih sinhro impulsa, 15625Hz ponavljanja horizontalnih sinhro impulsa, same kratkoce trajanja tih impulsa (4,7us), color bursta vrlo visoke frekvencije (4,43MHz-a), sadrzaja teleteksta u vertikalnom potisnom intervalu....on moze jako puno toga rec o ponasanju pojacala. Naravno, preduvjet je da onaj ki izvodi takvo ispitivanje dobro pozna video signal, njegove karakteristike i deformacije u njemu zavisne od ovakvog ili onakvog prijenosnog puta (pojacala)
Takvim ispitivanjem se puno zanimljivih stvari moze vidit a mnogi bi se zapanjili kad bi vidili ca to zna pokazat na nekim skupim pojacalima kad im se iskljuci npv i takvo ispitivanje provede sa njom i bez nje.
Prednost te metode je ca zbog cuspajza svih tih signala koji su prisutni u audio signalu omogucuje jednu vrlo brzu procjenu mogucnosti ispitivanog ampa