izrada kućnog hi fi sustava

Re: izrada kućnog hi fi sustava

PostPostao/la LukaTralic » 20 tra 2013, 21:15

ilimzn je napisao/la:Kompresija (ovdje se misli na dinamičku kompresiju) suprotno onom sto bi laik iz izraza zaključio, rezultira GLASNIJOM snimkom. Naime, efekt je da glasnije postaje manje glasno, tise postaje glasnije. Dinamika (odnos glasno-tiho) se smanjuje. E kad onda 'nafrljimo' tako da je najglasniji dio snimke na nivou iste glasnoće kao sto je bio najglasniji dio snimke prije procesiranja, ono sto je prije bilo tiho, sad je značajno glasnije, tako da je ukupni dojam značajno veća glasnoća, i isticanje do tad tihih detalja sto začuđujuće velik broj cak i iskusnih slušača navodi da za kvalitetniju proglase komprimiranu snimku!



Složit ću se sa skoro svim što si napisao! Ali ovo je jedan mali detalj koji bi ispravio jer je netočan.
Da se razumijemo, uz apsolutno uvažavanje jer ne mislim da ne znaš i dapače jako jako dobro si sve ostalo objasnio! Respect! :hail:

Kompresija je proces u kojemu se u osnovi samo stišava neki dio audio signala. A to što kažeš da se glasni dijelovi stišaju ali oni tiši poglasne, to je posljedica što se nakon kompresije dobiva još malo prostora u dinamičkom prostoru, pa se nakon kompresije može poglasniti cijela snimka. I to je zapravo jedan od razloga zašto se u nekim dijelovima mixa i masteringa kompresija koristi.

Ovako to funkcionira.
Imamo signal (bilo što, neku kompleksnu muziku ili samo jedan glas) za koji pretpostavimo da zauzima maksimalan dinamički prostor. Uopće nam sada nije bitno radi li se o analognom ili digitalnom signalu. Dakle, najglasniji trenutak u tom signalu negdje je došao do maksimuma glasnoće i ako bi cijelu snimku poglasnili onda bi taj trenutak doživio distorziju. No što bi se dogodilo ako bismo postavili neki procesor (on se konkretno zove kompresor) da stišava samo one trenutke koji su "preglasni"? Stišali bi samo tih nekoliko trenutaka kada je signal došao "do ruba" i cijela bi se snimka mogla poglasniti za onoliko koliko decibela je stišan taj preglasni trenutak. Interesantno je pri tome da naš auditorni sustav ne primjećuje toliko te trenutke koji su stišani (dok je to u razumnoj mjeri) jer se uglavnom radi o kratkim tranzijentima koji su u Haasovoj zoni (do 30tak milisekundi trajanja).
Kompresor ima nekoliko parametara. Najbitniji parametar je prag (treshold) koji predstavlja granicu glasnoće. Ako signal prelazi tu granicu, ako je glasniji, kompresor taj signal stišava. Koliko će ga stišati nije definirano brojem decibela nego omjerom. Omjer (ratio) omogućava da se signali koji prelaze treshold ne stišavaju jednakom fiksnom vrijednošću nego da zadrže međusobne relativne odnose. Jednostavnije rečeno, ako je jedan peak bio 6 db glasniji od tresholda, a drugi samo 4 db, onda s omjerom 2:1 ta dva peaka će završiti sa 3 db odnosno 2 db iznad tresholda. Poveća li se omjer dobit ćemo toliko mnogo stišavanja da će naposljetku s omjerom beskonačno:1 svaki signal koji dotakne treshold tamo i ostati. To se naziva limiting. Limiter je u osnovi kompresor s beskonačnim ratiom.
E sad to bi još bilo jednostavno, da priroda uređaja nije takva da postoje vremenski parametri. Dva su. Attack je vrijeme od trenutka kada signal pređe treshold do trenutka kada će se realizirati željeno stišavanje. Jednostavno rečeno - kašnjenje. On i nije toliko sporan kao onaj drugi - release. Release je vrijeme koje treba proći od trenutka kada je signal pao ispod tresholda (postao tiši od onoga na što ciljamo) da proces stišavanja prestane. Time zapravo kompresor stišava i ono što nije bilo preglasno! TIme se zadire u kompletnu dinamičku strukturu signala i moguće je stvarno radikalno izmijeniti signal. Da se razumijemo, to je nešto što je u nekim situacijama poželjno. Koji puta signal sam po sebi nije u potpunosti realno snimljen ili sintetiziran. Mikrofoni, mikrofonska predpojačala a do neke mjere i neki linijski sklopovi mogu razmrdati originalnu dinamiku, i kompresor u dobrim rukama može to ispraviti.
E sad s tim poglašnjavanjem. Uglavnom svi kompresori imaju i parametar Make Up koji je najobičniji izlazni gain. Ako smo recimo signal u peakovima stišali za 6 db, ostalo nam je od vršne vrijednosti do maksimuma tih slobodnih 6 db. Make Up Gain će ručno ili automatski cijeli izlazni signal poglasniti za tih 6 db. I tako dobijemo taj dojam da su nam se tiši dijelovi poglasnili. A to je zapravo nešto što je samo nusprodukt kompresije!
LukaTralic
 
Postovi: 14
Pridružen/a: 04 ruj 2012, 01:17

Re: izrada kućnog hi fi sustava

PostPostao/la ilimzn » 20 tra 2013, 23:45

LukaTralic je napisao/la:
ilimzn je napisao/la:Kompresija (ovdje se misli na dinamičku kompresiju) suprotno onom sto bi laik iz izraza zaključio, rezultira GLASNIJOM snimkom. Naime, efekt je da glasnije postaje manje glasno, tise postaje glasnije. Dinamika (odnos glasno-tiho) se smanjuje. E kad onda 'nafrljimo' tako da je najglasniji dio snimke na nivou iste glasnoće kao sto je bio najglasniji dio snimke prije procesiranja, ono sto je prije bilo tiho, sad je značajno glasnije, tako da je ukupni dojam značajno veća glasnoća, i isticanje do tad tihih detalja sto začuđujuće velik broj cak i iskusnih slušača navodi da za kvalitetniju proglase komprimiranu snimku!



Složit ću se sa skoro svim što si napisao! Ali ovo je jedan mali detalj koji bi ispravio jer je netočan.
Da se razumijemo, uz apsolutno uvažavanje jer ne mislim da ne znaš i dapače jako jako dobro si sve ostalo objasnio! Respect! :hail:

Kompresija je proces u kojemu se u osnovi samo stišava neki dio audio signala. A to što kažeš da se glasni dijelovi stišaju ali oni tiši poglasne, to je posljedica što se nakon kompresije dobiva još malo prostora u dinamičkom prostoru, pa se nakon kompresije može poglasniti cijela snimka. I to je zapravo jedan od razloga zašto se u nekim dijelovima mixa i masteringa kompresija koristi.


Mozda se nisam precizno izrazio ali upravo sam na to mislio.
ilimzn
Iron Man
 
Postovi: 979
Pridružen/a: 05 svi 2011, 12:39

Re: izrada kućnog hi fi sustava

PostPostao/la axel.per.lindkvist » 17 lip 2013, 07:13

Zahvaljujem svima sa foruma koji su pokusali odgovoriti na moja pitanja. Posebno hvala Bakcu koji me poslao na pravi trag.
Najpotpunije i najtocnije odgovore, primjere i još mnogo toga pronasao sam na: http://www.audiologs.com/ozrenbilan/HD.pdf
Materijali su vrlo stari ali su pomogli. Nisam znao da svi audio fajlovi imaju veliki broj pogresaka koje se mogu popraviti. Dakle, usporedbe iste snimke u razlicitim formatima nemaju smisla ako
ne znamo broj pogresaka u datotekama koje usporedujemo.

Hvala jos jednom.
Axel
axel.per.lindkvist
 
Postovi: 2
Pridružen/a: 13 ožu 2013, 15:51

Re: izrada kućnog hi fi sustava

PostPostao/la zika » 17 lip 2013, 10:29

Evo jednog zanimljivog štiva... Naravno, uključite zrnce soli...
http://djbolivia.blogspot.com/2013/04/n ... ation.html
No use permitting some prophet of doom to wipe every smile away. Come hear the music play. || In a search for the best simulacrum...
Avatar
zika
 
Postovi: 254
Pridružen/a: 06 svi 2011, 18:54

Re: izrada kućnog hi fi sustava

PostPostao/la zbotic » 17 lip 2013, 14:09

Pozdrav mom "bivšem prijatelju" Bilanu, ne mogu se načuditi njegovoj evoluciji od našeg zadnjeg razgovora. :D :D

U svakom slučaju ovo je sada jedan od najkompletnijih tekstova o modernom digitalnom audiju.

P.S. mada tamo svašta piše i što treba i što ne treba...... ;) :D .
zbotic
 
Postovi: 1851
Pridružen/a: 04 svi 2011, 06:14

Prethodna

Natrag na Digitalni izvori zvuka

Na mreži

Trenutno korisnika/ca: / i 1 gost.

cron